Piacra lépési nehézségek
Kínában egészen más üzleti kultúra és szokásrendszer alakítja a gondolkodást, a kínai mentalitás és üzleti etika nagyon eltér az európai, főleg német és angolszász területen megszokottaktól. A kínai üzletemberek jó stratégák, kiválóan érvényesítik érdekeiket, ugyanakkor hosszútávú kapcsolatok kiépítésében gondolkodnak, amihez általában bizalmi légkört alakítanak ki külföldi partnereikkel. A kínai nyelvtudás és helyismeret nélküli vállalati döntéshozók a baráti légkörből ítélve gyakran lemondanak az otthon teljesen természetesnek tartott üzleti eszközökről: a szerződéskötésről, vagy a partner ellenőrzéséről az üzletkötés előtt.
Kínai piac sokszínűsége
Kína nagy ország, ami önmagában is nehezen kezelhető kihívás. Területe 9,6 millió km2, vagyis közel akkora, mint Európáé és mintegy százszor nagyobb Magyarországénál, 1,4 milliárdos lakossága pedig több mint háromszorosa Európáénak. Az ország harminc tartományból és négy tartományi jogú városból áll, amelyek szokásaik, kulturális hátterük, fejlettségük tekintetében az európai országoknál jóval nagyobb diverzitást mutatnak. Tehát Kína mint ország sem kezelhető egységesen, ráadásul ez a piaci méret megnehezíti a tudatos és tervezett kapcsolatok kialakítását. Mások az igények, árak és a körülmények a keleti parti városokban, az ország középső vagy nyugati részén, a kisebb (3 -5 milliós) városokban. A piaci információk nehezen elérhetőek, és főként csak kínai nyelven.
Piacra lépés költségei
Egy-egy látogatás költsége eléri az 1-2 millió forintot és több körös egyeztetés szükséges a szerződések megvalósulásához. Ehhez társul az állandó fordítási, tolmácsolási költség, a helyi szakértők alkalmazása (jogász, könyvelő, vámügyintéző) és az egyéb, nem hivatalos költségek (étkezés).
Technológiai transzfer
A technológiai transzfer, a szabadalmi jogok és a szellemi tulajdonjogok védelmének helyzete a korábbi évekhez viszonyítva jelentősen javult,
de nemzetközi összevetésben még így is sok a panasz a kínai gyakorlatra.
Kínai piac méretéből adódó nehézségek
Piacra lépési nehézségek
Több vállalkozás a szerződéskötés után szembesül azzal, hogy nem tudja kielégíteni a hirtelen felmerülő hatalmas igényeket. Ha ez bekövetkezik, nagyon gyorsan eleshet az üzlettől és az összes eddigi befektetése kárba veszett.
Földrajzi távolság
A földrajzi távolság nehezíti az együttműködést, a hosszú szállítási idő extra finanszírozási igényt vet fel, az időeltolódás miatt a közvetlen kapcsolattartás lassú és vontatott, a közvetítő nyelvek használata miatt előfordulhatnak tévedések. A személyes jelenlét hiánya, és a kulturális, nyelvi és a gondolkodásbéli különbségekből adódó félreértések elbizonytalaníthatják a feleket. A kérdések idejekorán történő tisztázása, a megfelelő képviselet és a proaktív kapcsolattartás segíthet áthidalni a problémákat
Csalás
Mivel a nyugati vevők általában az angol weboldalak és üzleti közvetítő portálok alapján tájékozódnak, ezért ezek az oldalak tele vannak magukat angol nyelven rendkívül profinak mutató „gyártókkal”, akikről hamarosan kiderül, hogy valójában kereskedők, és kizárólag a külföldi vevő megtévesztése és pénzének kicsalása a céljuk. Ha a vevő elhiszi, hogy gyártóval áll szemben, lehet, hogy csak rossz minőségű árut kap, de az is előfordulhat, hogy az átutalt előleget és a kereskedő eltűnik. Később is kiderülhet minőségi probléma, és ha a kínai partner
kereskedő, a gyár nem biztos, hogy hajlandó kártérítésre.
Nyelv
Kínában az üzleti élet nyelve a mandarin nyelv. Üzleti tárgyalások, szerződéskötés esetén ajánlott a mandarin nyelv használata. A gyártók
biztonságos felkutatása kínai nyelven végezhető, szisztematikus munka.
Adminisztratív akadályok:
Piacra lépési nehézségek
Az egészségügyi termékek, gyógyszerek és kozmetikumok forgalomba hozatalának elengedhetetlen feltétele a kínai bevizsgáló hatóság (China Food and Drug Administration – CFDA) engedélyének beszerzése. Jelenlegi információink szerint a regisztráció a termék és összetevőinek különböző vizsgálatából és tesztekből, valamint a dokumentáció vizsgálatából áll és legalább 1-1,5, de akár több évet is igénybe vehet. Külföldi tanúsítványokat nem fogad el a bevizsgáló hatóság, minden előírt tesztet hitelesített kínai tesztlaborokban kell elvégeztetni.
Engedélyek megszerzése
Az élelmiszerek és mezőgazdasági eredetű termékek mindegyikének át kell esnie valamilyen regisztrációs vagy engedélyezési folyamaton. Állati eredetű termékek esetében először a két ország közötti karantén-egyezmény aláírására van szükség. A folyamat során a kínai felelős hivatal megvizsgálja a magyar hatóság működését és hatékonyságát, majd ennek eredményeként kerülhet aláírásra az adott termékre vonatkozó protokoll. Az államközi egyezmény megkötése után az exportálni kívánó cégeknek is át kell esniük egy regisztrációs folyamaton. A felelős hatóság a benyújtott dokumentumokat megvizsgálva kockázatelemzést végez és helyszíni (magyarországi) ellenőrzés során is megvizsgálja a vállalatok minőségbiztosítási rendszerének hatékonyságát.
A folyamat hosszadalmas, nehezen átlátható és nem tervezhető előre, sokszor időközben módosulnak a szabályok és a kapcsolattartó személyek, ezért nagyon nehéz megjósolni, hogy mennyi idő szükséges az aktuális piacra-lépéshez, de mindenképpen inkább években és nem hónapokban mérhető a folyamat.
Állategészségügyi egyezmények eltérő kezelése
Bár Kína is tagja az OIE-nek (Nemzetközi Állategészségügyi Világszervezet), azonban annak szabályait nem követi teljes mértékben. A világszervezet szabályzata szerint, pl. a fertőző madárinfluenza esetében, amikor az OIE a járvány kezelését követően az országot alacsony kockázatúnak ítéli, a tagországok automatikusan lehetővé teszik az érintett területről a termékek behozatalát. Kína ellenben ragaszkodik külön helyszíni vizsgálat elvégzéséhez, ezzel sokszor évekre meghosszabbodik az exporttilalom ideje.
Piacra lépési nehézségek
Ismertség hiánya
Termékértékesítés során az egyik legnagyobb nehézség Magyarország viszonylagos ismeretlensége Kínában. Emiatt a magyar élelmiszerek, ipari termékek, technológiák nehezen találnak piacot, illetve nagy marketing-ráfordítással kell bevezetésükkor számolni. Élelmiszeripari termékek esetében külön nehézséget okoz, hogy bizonyos termékcsoportoknál a bevitelhez szükséges engedélyek (például karanténhivatali engedély, protokollok) is hiányoznak. Ez a nehézség másfelől piaci előnyt is biztosít annak, aki kiépíti a bevitel lehetőségét.
Egyre növekvő konkurencia
Az utóbbi néhány évben a kínai piaci nyitásnak köszönhetően folyamatosan nő nemcsak a hazai, és a Kínával kereskedő, hanem a külföldi tulajdonú kínai cégek (Wholly Foreign Owned Enterprise, WFOE) száma is. Ezek a cégek főként gyártással, újszerű technológiákkal, konzulting és menedzsment szolgáltatásokkal, szoftverfejlesztéssel és kereskedelemmel foglalkoznak. Helyismeretük és állandó jelenlétük révén jelentős előnyben vannak azokhoz a cégekhez képest, amelyek a döntést a kínai piacra lépésről a közelmúltban hozták meg.