Kiemelt ágazatok

Kiemelt ágazatok

 

Turizmus

2019-ben összesen majdnem 155 millió látogatást tettek kínai állampolgárok külföldön, amely 4%-os növekedésnek számít 2018-hoz képest. A kínai turisták számának növekedése a 2000-es évektől kezdődően Magyarországon is folyamatosnak mondható, 2010-től pedig még nagyobb lendületet vett. 2019-ben körülbelül 200 ezer kínai turista érkezett hazánkba, míg 2011 és 2019 között impozáns, a vendégszámban 307,8 százalékos, a vendégéjszakák számában pedig 264 százalékos növekedést mutat a statisztika.

A Magyarországon vendégéjszakát eltöltő kínai turisták száma 2019-ben több mint 455 ezer volt (6,2%-os növekedés 2018-hoz képest). Alapvető jelenségként megfigyelhető, hogy 2010 óta folyamatosan nagy mértékben nőtt a Kínából hazánkba látogató turisták száma, melyet egyértelműen a 2020-ban kitört COVID-19 világjárvány állított meg.

Elemzők alapján a fő kilátásokat a közeljövőben a hazai és nemzetközi vírushelyzet alakulása, a kínai turisták vagyoni helyzetének alakulása, a RMB esetleges árfolyamváltozásai (gyengülő jüan mellett csökkenő ütemű növekedési tendenciával), illetve a kiszemelt célországok biztonsági helyzete fogják meghatározni. A turisztikai keresletre a fentiek mellett kedvezőtlenül hathat még a jelenleg általános jelenségként létező ún. ’daigou’ rendszer (amely során a külföldről visszaérkező turisták kereskedelmi értékesítés céljával hoznak be az országba jellemzően nagy értékű vagyontárgyakat) esetleges jövőbeli erőteljesebb szabályozása.

Az ágazatban a kínai turisták számát tekintve minden hagyományos turisztikai célország komoly versenytársat jelent.

 Élelmiszeripari termékek

Kiemelt ágazatok

 

Magyarország a legtöbb élelmiszeripari protokollt írta alá Kínával a KKE régió országait tekintve, így jelentős helyzeti előnnyel rendelkezik utóbbiakhoz képest. A különböző állategészségügyi problémák (madárinfluenza és sertéspestis) hatására azonban nagymértékben leromlott a hazai vállalatok piaci pozíciója. Utóbbi kedvezőtlen körülmények változására a 2018 augusztusában lezajlott magyarországi madárinfluenza- audit, illetve az utóbbi kapcsán a kínai fél valószínűsíthető mielőbbi hivatalos pozitív döntését követően remélhetőleg a  közeljövőben  újrainduló baromfihús-export kapcsán lehet számítani. A sertéshús exportjára vonatkozó teljes körű tiltás ugyanakkor a kínai fél tájékoztatása alapján mindaddig biztosan életben marad, ameddig Magyarország státusza a Nemzetközi Állat-járványügyi Hivatal (World Organization for Animal Health) OIE honlapján fertőzöttnek minősül. Miután a pekingi vezetés az elmúlt hónapok során folyamatosan ígéreteket tett külföldi kormányok irányába a kétoldalú egyeztetések során a külföldi agrártermékek fokozottabb vásárlása kapcsán, a következő évek során várhatóan az egyéb iparágaknál is nagyobb üzemben fog emelkedni a kínai vállalatok és magánszemélyek által importált élelmiszeripari áruk mennyisége.

Aggodalomra ad okot ugyanakkor, hogy az eredeti kínai szándék alapján az 2019. október 1-jei dátumot követően valamennyi élelmiszeripari terméket – így a Kínába most még viszonylag egyszerűen behozható magasan feldolgozott élelmiszereket (pl. tészták, kekszek, konzerv, bor, gyümölcslé, csokoládé stb.) – az exportőr ország hatósága által elkészített bizonyítványnak kellene kísérnie, amely igazolná a kínai élelmiszer- biztonsági előírásoknak való megfelelést. A helyi EU delegáció vezetésével, illetve számos egyéb nyugati ország részvételével zajló idei egyeztetések során a kínai fél azonban elvi szinten beleegyezett abba, hogy egy új típusú dokumentum bevezetése helyett a már meglévő (esetleg kiegészítésre kerülő) bizonyítványok módosított változatának használatával lehessen megoldani az engedély kiállítását. Emellett maga a dokumentum is csak a helyi szabályozásnak való megfelelést, illetve az emberi fogyasztásra való alkalmasságát igazolná.

A hivatalos kínai statisztikai adatok alapján 2019-ben Magyarországról érkező kínai borimport közel 4,568,733 dollár értékű volt. 2020-ban 3,921,853 dollár volt. A jelenleg megfigyelhető trendekkel kapcsolatban szakértők kiemelik a 2-3. vonalban található (5-10 millió és 3-5 millió lakosú) kínai nagyvárosok borfogyasztásának folyamatos növekedését, illetve a legnagyobb kínai gazdasági központokban élők esetében a borkultúra fejlődését. Az értékesített borok átlagértéke Guangdong tartományban volt az idei év első negyedévében a legnagyobb (6,5 dolláros literenkénti átlag), amelyet 5,4 dolláros átlaggal Peking és Sanghaj követtek. Utóbbi városokban jelentős trendnek számít továbbá a kisebb bortermelő országok népszerűségének növekedése, amely Magyarország esetében is jelentős pozitív tényezőnek számíthat a következő időszak során.

A kínai piacon a világ minden élelmiszer-exportőre igyekszik termékeit értékesíteni, ezért a versenytársak köre nem behatárolható.

Kiemelt ágazatok

 

 Élelmiszeripar és bor

Miután a kínai nagyvárosokban egyre inkább az alapvető élelmiszerek beszerzése is online történik, kiemelten fontosnak számít a helyi nagy e- kereskedelmi platformok (az Alibaba által üzemeltetett TMall, a Jingdong és egyéb szereplők) figyelmébe ajánlani a megfelelő gyártási kapacitással rendelkező magyar termékeket.

Az online platformok mellett a helyi nagy- és kiskereskedelmi láncok is megfelelő értékesítési csatornát jelenthetnek a minőségi magyar termékek számára – utóbbiak közül is elsősorban az import élelmiszereket nagyobb arányban árusító külföldi tulajdonú, illetve külföldi vásárlóközönségre is fókuszáló bolthálózatok lehetnek megfelelőpartnerek.

Kiemelten fontos lehet továbbá az integrátor szerepet is betöltő nagy állami és magánkézben lévő, élelmiszeripari konglomerátumok (pl. COFCO, Sanyuan Group stb.) szerepe. A fenti partnerekkel való kapcsolatfelvétel és potenciális partner-kiajánlások vonatkozásában külön kiemelendő a megfelelő exportkapacitás, amellyel ugyanakkor – hasonlóan a személyes jelenlét és a kapcsolatos kialakítása érdekében a Kínába való kiutazások fontosságának elfogadásához – a hazai vállalatok csak kis része rendelkezik.

A borkultúra fejlődésével a hazai borász szakma intenzívebb bevonása szükséges a helyi fogyasztók eléréséhez – az általában a magasabb kategóriába pozicionált hazai borok esetében a fenti csatornák mellett kiemelten fontosnak számítanak a helyi boriskolák, sommelier-képzők, illetve a high-end borok egyik legfőbb felhasználási felületét jelentő luxuséttermek és luxusszállodák.

Orvostechnikai eszközök

Kiemelt ágazatok

 

Statisztikai adatok alapján 2019-ban az orvostechnikai eszközök kínai importja meghaladta a 26 milliárd dollárt (18%-os növekedés 2018-hoz képest), amelynek nagy része három országból, az USA-ból, Dél-Koreából és Japánból származott. Az elsődleges felhasználási területként funkcionáló kórházak száma Kínában meghaladta a 34 ezret, melyek 6,12 millió kórházi ágyat biztosítanak és 11,75 millió embernek adnak munkát.

A piacra lépési akadályok papíron enyhítésre kerültek az elmúlt évek során, ugyanakkor amellett, hogy számos új szabályozás kifejezetten hátrányosnak számít gyakorlati szempontból, több helyi sztenderd a nemzetközi normáktól eltérőnek számít Kínában, továbbra is nehezítve a külföldi vállalatok helyzetét. A helyi versenytársak ugyanakkor mentesülve az adminisztratív akadályok nagy részétől a külföldi szereplőkhöz képest jóval olcsóbban kínálják termékeiket, amelyek ráadásul minőségben is egyre inkább életképes alternatívát jelentenek nemcsak a magyar, hanem lassan a nyugati gyártók ellenében is. A nehezen átlátható közbeszerzési és árképzési rendszer ellenére a következő területek kiemelt üzleti lehetőségeket jelenthetnek: diagnosztikai eszközök, beültethető anyagok és mesterséges szervek, medikai diagnosztikai és képalkotó készülékek, műtéti eszközök, egészségügyi IT szolgáltatások.

Az orvostechnikai eszközök és gyógyszeripari termékek piacának elemzése kapcsán ki kell emelni a jogszabályi környezet és az általában hosszas és időigényes engedélyeztetési folyamatok által okozott nehézségeket. Az egészségügyi, illetve kozmetikai termékek behozatalához kötelezően előírt előzetes regisztráció követelménye emellett többletköltségeket ró a gyártókra és exportőrökre, valamint akár évekkel is hátráltathatja a piaci megjelenést. A rendkívül éles helyi piaci versenyből fakadóan tehát fontos felmérni, hogy az adott termék versenyképes-e olyan mértékben, hogy érdemes legyen nekifutni a hosszadalmas és költséges engedélyeztetési folyamatnak, majd megkezdeni a tényleges értékesítési- és marketingtevékenységet, amelyhez feltétlenül szükséges a helyi piaci jelenlét kiépítése. A piaci kilépést tehát alapos piackutatással és a versenytársak termékeinek megismerésével szükséges kezdeni, amelyhez jó hátteret adnak a Kínában megrendezésre kerülő, nemzetközi szempontból is jelentős szakmai vásárok (például a sanghaji The Health Industry Summit – tHIS).

Amennyiben a piaci viszonyok kiértékelésének tapasztalatai kedvezőek, és a jelentős költségigények biztosítottak, megkezdődhet az engedélyeztetés, amely folyamat összetettségéből fakadóan mindenképpen egy megfelelő kapcsolatokkal és tapasztalattal rendelkező, a helyi piacon elismert kínai ügynökség igénybevételét javasoljuk (partnerkeresésben a KGA-k készséggel közreműködnek). Ezzel párhuzamosan elkezdődhet a piaci megjelenés formáinak kiértékelése. A területen sikerrel megjelent magyar vállalatok „best practice”-nek tekinthető példái is a személyes piaci jelenlét szükségességét, illetve a piacon eltöltött idővel az egyre inkább beágyazott és fejlettebb szervezeti formák felé történő organikus fejlődés szükségességét igazolják a medikai iparág viszonylatában.

Kiemelt ágazatok

 

 Gyógyszeripari termékek

Kína már jelenleg is a világ második legnagyobb gyógyszeripari piacának számít az Egyesült Államokat követően, az ország puszta méretéből, illetve a helyi körülményekből is fakadóan egyre nagyobb kereslet fog mutatkozni a szektor termékei iránt.

Több jel is arra utal, hogy a fenti folyamatok ellenére a helyi piacon jelen lévő külföldi vállalkozások kedvező piaci környezettel számolhatnak a következő évek során. 2015-ös vezetőváltása óta a China Food and Drug Administration (CFDA) részéről számos adminisztratív könnyítés került bevezetésre – például: helyi betegeken való tesztelési kötelezettség eltörlése, gyógyszerek hatásmechanizmusának ellenőrzésére vonatkozó nemzetközi sztenderdek átvétele stb. -, amelyek eredményeképp a szektorban az orvosi eszközök piacától eltérően ténylegesen lerövidült és le is egyszerűsödött az új külföldi gyógyszerek bevezetése. Emellett Peking 2018. május 1-jei hatállyal eltörölte nemzetközi gyógyszergyártók 28 különböző termékére vonatkozó importvámokat, köztük valamennyi külföldi rákgyógyszer terheit.

Az orvosi eszközök piacához hasonlóan a kínai kormányzat igyekszik ebben az iparágban is a hazai gyógyszergyártók fejlesztéseit ösztönözni – optimális esetben 2020-ra várható iparági szereplők alapján a helyi szereplők részéről a nyugati termékek színvonalát elérő készítmények piacra lépése, 2025-re pedig világszinten is újdonságnak számító gyógyszerek fejlesztése -, amelyhez a helyi gyártók a várakozások alapján fokozottan együtt fognak működni kisebb multinacionális vállalatokkal.

A legfontosabb körülmény azonban a vásárlói szokások változásának hiánya: hasonlóan az élelmiszeripari termékekhez, a gyógyhatású készítmények kapcsán szintén fennáll hagyományosan a kínai fogyasztók bizalmi deficitje.

Kiemelt ágazatok

 

 

 

 Vízipari technológiák és szolgáltatások

A vízipari szektor fejlesztése kiemelt pontja a kínai környezetügyi koncepcióknak – a felhasználható vízbázis szűkülése és a globális klímaváltozás miatt a felhasználást 670 milliárd köbméterben maximalizálta a helyi vezetés 2020-ig. Kína a 13. Ötéves Tervben meghatározott célok elérése érdekében nagymértékben kívánta csökkenteni az egységnyi GDP előállításához szükséges vízmennyiséget. Emellett jelentős kihívást jelent az urbanizáció előre haladásával a nemcsak a keletkező szennyvíz hasznosítása, hanem a városok és ipari övezetek környezetében gyakorlatilag bármilyen célra felhasználhatatlanná vált vízkészletek megtisztítása is.

Bár a kínai tudományos élet, valamint az ipari szereplők is jelentős erőforrásokat szánnak a fenti problémák megoldása mellett egyéb vízgazdálkodással kapcsolatos kérdések megválaszolására, elsősorban a vízfelhasználás hatékonyságát javító (pl. öntözés terén és ipari környezetben hasznosítható) technológiák, illetve a víz- és szennyvíz-gazdálkodási technológiák üzleti felhasználása számára továbbra is rejthet magában lehetőségeket a kínai piac.

Kiemelt ágazatok

IT és smart city szolgáltatások

Az információs technológiai szektor egyike a legdinamikusabban fejlődő iparágaknak. A kínai vállalatokhoz egyre több világszínvonalú technológiai fejlesztés köthető, immár nem kizárólag a telekommunikációs eszközök gyártása terén, hanem egyre inkább az új generációs távközlési technológiák (pl. 5G mobilinternet), a felhőalapú megoldások, a Big Data, a dolgok és ezen belül kiemelten az autók intranet, a mesterséges intelligencia, illetve számos egyéb al szektor területén is.

Bár a hatalmas – gyakran ezer főnél is nagyobb – fejlesztői gárdával rendelkező kínai vállalatok által dominált iparágban különösen nehéz helyzetben vannak a külföldi vállalatok, az USA Nemzetközi Kereskedelmi Hivatala a kórházi IT rendszerek mellett a smart city szolgáltatásokat kiemelten ígéretes al szektorként azonosította be. Jelenleg több mint 300 smart city kiemelt pilot projekt megvalósítása zajlik Kína-szerte, az alkategória terén pedig a következő 10 év során megvalósuló beruházások nagyságát pedig 320 milliárd dollárra teszik egyes becslések.

Az IT és smart city megoldásokkal foglalkozó cégek számára előnyös helyzetet teremt, hogy Kína jelenleg fokozottan érdeklődik e területek iránt. Ennek megfelelően a kezdeti szakaszban kisebb befektetés szükséges a megjelenéshez, Kínában ugyanis egyre több a különböző mélységű szolgáltatásokat és lehetőségeket kínáló inkubációs ház és „soft landing” platform, illetve a területekkel foglalkozó szervezet és intézmény.

A kiutazások, a szolgáltatások kínai nyelvre és környezetre lokalizált verziójának, pilotjának és bemutatójának elkészítése ebben az üzleti szegmensben is erősen ajánlott. A technológiai területet illetően a központi és helyi szintű állami támogatásoknak köszönhetően bőséges a forrás Kínában. Ezt jól példázza, hogy a keresett és a helyi vállalatok számára prioritásként kijelölt technológiák esetében még az is előfordul, hogy vonatkozó rendezvények és események, bemutatkozás kapcsán akár az adott külpiaci cég kiutazását és az annak kapcsán felmerülő minden költségét is átvállalják helyi partnerek.

Mid-Autumn_Festival-beijing
Ünnepnapok
Ünnepnapok    Hagyományos ünnepek Kínai holdújév (7 napos tavaszünnep, ázsiai újév): első holdhónap...
Megnézem
UURW7198
Piacra lépés
Piacra lépési nehézségek   Kínában egészen más üzleti kultúra és szokásrendszer alakítja a gondolkodást,...
Megnézem
de0fa4b8-9e50-4cc0-a8cd-1742390a8b11
Országismertető
Fontosabb gazdasági mutatók         Mutató megnevezése Mértékegység 2015 2016 2017 2018 2019 GDP...
Megnézem
cegformak
Cégalapítási szabályok
Cégalapítási szabályok, társasági formák, cégbejegyzés adminisztrációs igénye     Kínában a cégalapítás...
Megnézem
térkép1
Kiemelt ágazatok
Kiemelt ágazatok   Turizmus 2019-ben összesen majdnem 155 millió látogatást tettek kínai állampolgárok...
Megnézem
jogi-01-cl
Jogszabályi háttér
Jogszabályi háttér bemutatása   Kínában a cégalapítást több törvény, jogszabály és rendelkezés szabályozza....
Megnézem
Bocsánat - nő
Etikett
Üzleti környezetre, üzleti kultúrára vonatkozó tudnivalók (interkulturális, protokoll) Üdvözlés, mindennapi...
Megnézem
terkep
Kína befektetés-ösztönzés
Kína befektetés-ösztönzési rendszerének bemutatása     Kína adókedvezményeket biztosít a gazdaság kiemelt...
Megnézem
kina-magyar
Kutatási tevékenység
Kínai–Magyar Kulturális, Gazdasági és Külpolitikai Kutatóintézet       A Kutatóintézet célja   Az intézet...
Megnézem
tm-global
Az értékesítési csatornák
Az értékesítési csatornák közül Kínában szinte minden lehetséges megoldás megtalálható. Az ország népessége,...
Megnézem
Scroll to Top